lauantai 7. tammikuuta 2017

Afrikankukkakilpikonna - African Flower Turtle

Päätin jo viime vuonna, että kokeilen mahdollisimman paljon uusia ohjeita. Paljon tuli lopulta tehtyä uusia, mutta sitten myös samojakin uudelleen syystä tai toisesta. Näin vuoden alkuun sain kuitenkin tehtyä tämän Heidi Bears designin suunnitteleman Atuin the African Flower Turtlen eli Atuin afrikankukkakilpikonnan, jonka ohje minulla on ollut jo pitkään. Atuin on itseasiassa merikilpikonna. Ko. ohje on ostettavissa mm. Ravelrysta.
Minua on vaivannut viimeisen muutaman viikon ihmeellinen purkamiseen johtava virheidentekokarma. En tiedä mikä on, mutta en muista joutuneeni aikaisemmin purkamaan niin paljoa kuin nyt viime viikkoisten käsitöiden kanssa. Sen verran tullut purettua, että olisin varmaan saanut valmiiksi jo kolme uutta työtä siinä ajassa, missä olen tehnyt uudelleen purettuja kohtia. Heh. No, sellaista se välillä on. Osa virheistä ei ole ollut kovin merkittäviä, mutta perfektionisti ei voi jättää (tietoisesti ainakaan) virheitä töihin.
Lankana tässäkin työssä on puuvillasekoitelanka. Aika paljon oli näperreltävää tässä kilpikonnassa, mutta tykkään lopputuloksesta, vaikka ompeleminen ei mikään suosikkityövaiheeni olekaan.
Näistä afrikankukkaeläimistä tulee aina aika suuria, koska yksittäiset afrikankukat ovat itsessään sen verran isoja, että kun ne yhdistetään toisiinsa, työlle tulee pakostakin kokoa. Kovin paksua lankaa, eikä etenkään koukkua, näissä ei minusta kannata käyttää, sillä silloin työn jälki kärsii; silmukoista tulee suuria ja täyte pullistelee helposti rumasti läpi, eikä sellainen sovi tällaiseen työhön kovin hyvin. Kokoa ei siis kannata yrittää kasvattaa isolla koukulla. Puuvillalangat ja puuvillasekoitelangat sopivat minusta näihin parhaiten ja antavat kauniin pinnan. Muutaman pöllön olen tehnyt villalangastakin värin (sateenkaari) vuoksi, mutta villalangasta ei minusta jää ideallinen tai erityisen kaunis pinta erityisesti puuvillaan verrattuna.


I decided already last year that I am going to try out new patterns as often as possible. Eventually I did end up trying several new ones, but did make quite a lot of the old ones too. At the beginning of the year it is good to make new resolutions to try out new patterns and so I started with this Atuin the African Flower Turtle by Heidi Bears design. I have had this pattern for a long time, but never got around making it until now. Atuin is in fact a sea turtle and the pattern may be purchased for example from Ravelry.
I don't know what has been wrong with me lately, but it seems I have some sort of frogging disorder. All my projects during the past couple of weeks have ended up frogged at least a little bit at some point. Some mistakes have not been too significant, but I do not want to leave any in my work. 
I used a cotton blend yarn for this project too. There was a lot to do with this turtle, but I love how he came out. Sewing is not my favorite thing to do, but I do like the shell edging. 
These African flower animals tend to turn out quite big, since the African flowers are quite big in themselves. 
I don't think that you should use too thick a yarn in these projects and especially not very big hooks, since the stitches will end up quite big and the filling will eventually show through too much. I think cotton or cotton blend yarns work nicely on these. I have made some owl using wool, but think the cotton has a nicer finishing look.











2 kommenttia:

  1. Ompa ihana kilpikonna ja hienosti tehty.

    VastaaPoista
  2. Voi miten söpö kilppari. (: On siinä ollut näpertämistä.

    VastaaPoista