lauantai 25. helmikuuta 2017

San Francisco 49ers viltti - San Francisco 49ers Blanket





Olin ajatellut hyvissä ajoin tehdä miehelleni joululahjaksi hänen suosikkijenkkifudisjoukkueensa logolla varustetun viltin.  Aloitin tämän vilttiprojektin joskus syksyllä, mutta alkuvaiheessa oli jokin laskuvirhe, eivätkä silmukat täsmänneetkään.  No, lykkäsin viltin tekemiseen palaamista sitten syksyn mittaan, kun tiesin, että pitäisi purkaa jo aloitettu työ. Viikko ennen joulua (hyvissä ajoin siis, kuinkas muutenkaan) ryhdyin tuumasta toimeen. Hylkäsin ensin aloittamani viltin alkion ja päädyin aloittamaan kokonaan alusta. Ajattelin, että purkaminen veisi jo osaltaan melkoisesti aikaa. Lankaa olin onneksi varannyt työtä varten reilusi.

Tämä oli ensimmäinen näin suuri virkkausprojekti ja lähdin vähän soitellen sotaan. Kiirehän siinä tuli, etenkin kun viikon aikana tein myös lampaan ja afrikankukkahevosen. Onneksi olin kuitenkin siis jo joululomalla. En ollut tutustunut riittävästi siihen, miten näin monimutkainen työ kannattaisi toteuttaa ja kiireessä tein sitten rivi kerrallaan ja katkaisin langat joka välissä. Olin jo aikaisemmasta kokeilusta havainnut, että langan mukana kuljettaminen näkyisi rumasti, joten sitä en halunnut tehdä. Sittemmin olen tutkinut erilaisia "graphghan" -tekniikoita ja seuraavan (juu, en lannistunut ja suunnittelen jo seuraavaa) teen sitten käyttämällä pieniä lankakeriä "bobbins", jolloin lankaa ei joudu katkaisemaan, eikä kuljettamaan mukana. Googlaamalla "bobbins" tästä löytyy enemmänkin tietoa.

Sain kuin sainkin viltin virkattua viikossa lähes valmiiksi. 5 viimeistä riviä jäi tekemättä ja kaikki langat päättelemättä, mutta siitä näki jo, mikä se on, joten pystyin antamaan sen miehelleni joululahjaksi. Hän tykkäsi kovasti, eikä ollut lainkaan arvannut mitä oli tekeillä, vaikka hieman jännitin, kun suosikkijoukkueen värisiä lankakeriä oli pitkin olohuoneen rahia. Toisaalta erilaisia lankakeriä on aina joka puolella, että ehkä hän ei vain enää niin kiinnitä huomiota. Joululomalla virkkasin vielä 5 viimeistä kerrosta ja yhteistuumin suunnittelimme viltille vielä reunuksen, jota alkuperäisessä mallissa ei ollut. Lisäksi virkkasin kumpaankin reunaan 5 ylimääräistä kerrosta, sillä viltti tuntui suhteettoman pitkältä verrattuna leveyteensä. Alunperin se oli 150x300 sc eli kiinteää silmukkaa. Nyt siihen tuli +5 kummallekin puolelle ja sitten vielä 3 kerrosta kultaista ja mustaa ympäriinsä. Ohjeen tähän ostin Momma's Jam Packista. Lankana työssä on Stylecraft Special Aran ja koukkuna 5,5 mm.

Lankojen päättelemisessä tämänkaltaisessa työssä oli aivan järkyttävä homma! Nyt, 2 kk myöhemmin, kaikki langat on viimein päätelty. Juuri ajoissa mieheni syntymäpäiväksi. Jee! Voittajaolo. Lankojen päättelyn määrä ja se, että näin monen langan pään päätteleminen hieman "tukkii" kangasta ja siksi aavistuksen kiristää kuviota, on myös iso syy siihen, että seuraavan työn teen hieman eri tekniikalla. No, oppia ikä kaikki. työ on nyt valmis ja mieheni on onnellinen


I first started this project last Fall, thinking I would have plenty of time to finish this blanket as a Christmas present for my hubby. He has been a 49ers fan for a long time, so I wanted to make a 49ers blanket for him. The first try ended up with a miss count of stitches, so I gave it up and left the idea for a while. A week before Christmas (to have a "plenty of time"...) I decided to not frog the previous attempt, but to start all over again. Luckily I had bought a lot of yarn. 

This was my first bigger crochet project, so I did not really know what I was getting into. So, I was in a hurry to finish, having only one week to go plus I also made a sheep and an African Flower Horse during that week. I was on my Christmas holiday, so I did have time to crochet during the days too. I ended up just going row by row and cutting the yarn at every yarn change. I tried at the previous attempt to carry the yarn along, but it did not look nice. The next one I'll be making (yes, there will be a next time!) I will be using the bobbins, which is a technique used for graphghans where you have your yarn on several bobbins (little skeins) and do not have to cut yarn nor carry it. 

Well, I did manage to almost finish for Christmas. Only 5 rows short. No ends sewn in, of course, but I was happy to be able to surprise my hubby for Christmas. And he was surprised. And happy. During the rest of my Christmas holiday, I finished the 5 rows plus ended up crocheting 5 extra rows on bith sides, since the blanket was a bit disproportionate for my taste, being a bit too long and not wide enough. The original graph was 300x150 sc. My husband also wanted a border, so I crocheted 3 rounds in gold and 3 in black. 

The pattern was purchased from Momma's Jam Pack. The yarn used was Stylecraft Special Aran and I used a 5,5 mm hook. 

Finally, I sewed all the ends in. That was quite the job. Never doing that again. Plus the fabric sort of "chokes" on the amount of ends that were sewed in and got a bit tougher on those spots. One more reason to use the bobbins. I had to do other projects and let the finishing rest for a while. There were just that many ends to sew in. So I only finished today. Which just happens to be my hubby's birthday! 



Siinä se nyt sitten viimein on.

Here it finally is.




Kikkura varasi peiton itselleen.

One of our cat's called dibs.




Viimein valmis!!!

Finished, at last!!!




Tästä lähdettiin päättelyhommiin...

All the ends still not sewn in...



2 kommenttia:

  1. Hatunnosto suuresta työstä! (: Huh, on siinä päättelemistäkin ollut. Lopputulos on varmasti vaivan arvoinen. Ihana kisu teillä myös.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos. Tässä kyllä oli hommaa. Mutta oli tätä hauska tehdäkin. Paitsi tuo lankojen päättely...

      Poista